Mikko Vihanto
Toimitusjohtaja – HallintoAloitin Varovassa v. 2004 operatiivisessa työssä liikenteenhoitajana. Vastuullani oli pikarahtiosaston vienti- ja tuontiliikenteet Euroopassa. Toimipisteeni oli rahtiterminaalin sisään sijoitettu 20'jalkainen toimistokontti, jonka eteen purettiin tuonnissa saapuvat ja vientiin lähtevät lähetykset skannattavaksemme. Työssä terminaaliympäristö, kollit, kuormalavat ja niiden pinoaminen, kombinointi lavanosturilla tulivat tutuksi. Samalla kehittyi kyky hahmottaa käytännössä kuorman suunnittelua ja optimoida tarvittavaa rahtitilaa. Tämän lisäksi pääsin kehittymään alan asiakaspalvelussa, onnistumisissa ja haasteissa käytännön kautta. Varovasta jo eläkkeelle jäänyt esimieheni Alf Åberg antoi nuorelle miehelle vastuuta kehittää toimintaa itsenäisesti, mutta tarjoten myös tarvittavaa tukea haastavissa tilanteissa. Pikarahtiosaston Euroopan pääkonttori kutsui minut verkoston sisäiseen markkinointityöhön Saksaan. Sovimme lähtiessäni, että palaisin aikanaan takaisin Varovaan myyntityöhön, koska se kiinnosti seuraavaksi kaupallisen koulutukseni kautta. Palasin Saksasta Varovalle ja myyntiin, jossa toimin myyntipäällikkönä 8 vuotta, vuoteen 2014. Tuona aikana vastasin myös Saksan kumppaniverkostomme kehityksestä ja sopimusasioista. Myynti- ja edustajatyössä pidin asiakkaiden kohtaamisesta, työn päämäärätietoisuudesta, tavoitteista ja haasteista.
Myyntiosastolla heräsi myös ajatus siitä, miten tärkeää sisäinen, osastojen välinen yhteistyö on koko Varovan onnistumiselle sekä yritykselle työyhteisönä. Samalla tunnistin, että kansainvälisten kumppaniasioiden kehitys on liiketoiminnalle kriittinen aihe, jonka tehokas hoitaminen koko Euroopankin edustajien osalta on kokopäivätyö. Vuosina 2014-2016 toimin Euroopan edustajavastaavana. Tehtävän hoitamisessa oli kovasti hyötyä jo terminaalilla hankitusta operatiivisesta kokemuksesta sekä myynnin ja neuvottelutilanteiden parissa toimimisesta. Näiden vuosien aikana suoritin työn ohessa MBA-tutkinnon Aalto EE:ssa Helsingissä, mikä ylläpiti ja vahvisti osaamista työn haasteissa. Eri rooleissani Varovalla olen saanut hyvin tukea kaikilta esimiehiltäni sekä hyväksi havaittuja malleja toimivista käytännöista eri tilanteissa. Niitä pääsi aina pian itse testaamaan ja soveltamaan käytännössä.
Nykyisen hallituksen puheenjohtajan ja pääomistajan Pekka Laitisen valmistellessa siirtymistään sivuun toimitusjohtajan työstä minut valittiin sisäisen hakuprosessin kautta ensin varatoimitusjohtajaksi ja 1,5 v. kuluttua toimitusjohtajaksi, jossa roolissa olen toiminut maaliskuusta 2018. Ajattelen, että johtaminen ja esimiestyö ovat palvelutehtäviä, joissa oppiminen ja kehittyminen on jatkuvaa ja myös mahdollista. Nykyisen työnkuvan olen jakanut kahteen osa-alueeseen; liiketoiminnan kehittäminen ja ihmisten johtaminen. Nämä painopisteet vaihtelevat eri tilanteiden ja prioriteettien mukaan. Molemmat osa-alueet koen todella mielenkiintoisiksi ja usein hienolla tavalla toisiaan tukeviksi. Uskon, että tämä näkyy myös yrityksen tavoitteissa, joita ovat kasvu, kannattavuus ja henkilöstökokemuksen kehittäminen. Nämä prioriteetit toisaalta mahdollistavat sekä todentavat työmme asiakaskokemuksen tavoitteissa Varovan uusiutuessa asiantuntijaorganisaatiosta palveluyritykseksi.
Mahdollisuus monipuolisiin vastuisiin kaikissa työrooleissani on saanut minut viihtymään Varovalla. Tätä on vahvistanut esimiehiltä ja kollegoilta saatu luottamus ja tuki. Tärkeimpänä on mainittava ihmiset ja ilmapiiri - ne ovat rikastuttaneet työelämää ja työhön tarttumista.